Αρχική / Παιδί / Συμβουλές / Οι 10 πρώτες απορίες που όλες οι μαμάδες έχουμε

Οι 10 πρώτες απορίες που όλες οι μαμάδες έχουμε

little baby

Τι θερμοκρασία πρέπει να έχει το δωμάτιο του μωρού μου;
22-24 C το χειμώνα και μέχρι 27-29 C το καλοκαίρι. Η χρήση του κλιματιστικού γίνεται όταν κρίνεται απαραίτητη, αλλά προσοχή ποτέ η κατεύθυνση του αέρα να μην είναι προς το μωρό.

*Γράφει ο Επιστημονικός Συνεργάτης του mommyandthecity.gr,  Ζαχαρίας ΣτειακάκηςΠαιδίατρος

Με τι ρούχα πρέπει να ντύνουμε το μωρό;
Πάντα με λίγο πιο ζεστά ρούχα από εσάς, δηλαδή: αν εσείς φοράτε κοντομάνικο, το μωρό σας να φοράει μακρυμάνικο. Αν φοράτε μακρυμάνικο το μωρό σας να φοράει το μακρυμάνικο και ένα φανελάκι από κάτω.

 Προσέχουμε ώστε να φοράμε πάντα βαμβακερά ρούχα στο μωρό, ενώ τα πλένουμε με φυσικό σαπούνι και χωρίς μαλακτικό.

Πόσο συχνά πρέπει να τρώει;
Τους 2-3 πρώτους μήνες της ζωής του και ιδιαίτερα εάν είναι κάτω των 4 κιλών πρέπει να τρώει κάθε 3 ώρες και ακόμη και εάν κοιμάται πρέπει να το ξυπνάμε. Στο θηλασμό δεν υπάρχει ωράριο. Το μωρό θηλάζει όποτε θέλει.
Πάντα μετά το τάισμα κρατάμε το μωρό στον ώμο μας για να «ρευτεί». Τα μωράκια που θηλάζουν μπορεί και να μην ρευτούν, ενώ τα μωράκια που σιτίζονται με biberon μπορεί να ρευτούν πάνω από 1 φορά. Πρακτικά κρατήστε το μωράκι σας στον ώμο σας περίπου 15-20 λεπτά μετά από κάθε τάισμα ακόμη και εάν έχει «ρευτεί». Είναι ένας καλός τρόπος για να αποτρέψουμε τις αναγωγές. Αποφεύγουμε να πίνουν τις φυσαλίδες (αφρό) από τον πάτο του μπουκαλιού. Όταν δούμε ότι το μωράκι μας δεν αφήνει υπόλοιπο στο μπουκάλι, στο επόμενο γεύμα φτιάχνουμε 30ml (1 μεζούρα γάλα σκόνη) επιπλέον.

Πόσο συχνά πρέπει να αλλάζω πάνα;
Συνήθως τα μωράκια που θηλάζουν κάνουν από 1-7 κενώσεις την ημέρα. Ενώ τα μωράκια που σιτίζονται με γάλα φόρμουλα κάνουν στην αρχή 2-4 κενώσεις την ημέρα και μετά περίπου 1-2 το 24ωρο. Αλλάζουμε το μωρό κάθε φορά που κάνει κένωση καθώς και όταν η πάνα είναι πολύ «γεμάτη» από τα «τσίσα».
Πρακτικά περίπου 30 λεπτά μετά το τάισμα, οπότε συνήθως τα περισσότερα θηλάζοντα βρέφη κάνουν και την κένωση.

Πότε θα πάρει το μπανάκι του το μωρό;
Καλό είναι τις πρώτες φορές το μπάνιο του μωρού σας να γίνεται με βοήθεια. Προσέχουμε το νερό να είναι σε θερμοκρασία 36-39 C. Χρησιμοποιούμε βρεφικό σαμπουάν. Στεγνώνουμε καλά –ιδιαίτερα στις πτυχές- και ΔΕΝ χρησιμοποιούμε μπατονέτες!!! Υπάρχει κίνδυνος τραυματισμού της τυμπανικής μεμβράνης αλλά και μπορεί και να καταστρέψουμε τη φυσική προστασία της κυψελίδας.
Προσπαθήστε το μπανάκι του μωρού σας να γίνεται κάθε βράδυ σε συγκεκριμένη ώρα (περίπου στις 21:00), ώστε να προετοιμάζεται για το νυχτερινό του ύπνο και να μπαίνει σιγά-σιγά σε πρόγραμμα.

Τι θα κάνετε με το κολόβωμα του ομφαλού;
Συνήθως τις πρώτες 10-12 μέρες, σπάνια έως και 40 μέρες, «πέφτει» το μανταλάκι από το μαιευτήριο. Έως τότε χρησιμοποιείτε τοπικά 4-6 φορές την ημέρα καθαρό οινόπνευμα και προσπαθήστε να διατηρήσετε την περιοχή καθαρή και στεγνή.

Πού θα κοιμάται το μωρό;
Τους πρώτους 6 μήνες καλό είναι το μωρό να κοιμάται στο δωμάτιο των γονιών του, αλλά στην κούνια του. Μην χρησιμοποιείτε μαξιλάρι ή πάπλωμα, ενώ η προτεινόμενη θέση είναι η ύπτια.

Πότε αρχίζουμε να χρησιμοποιούμε την πιπίλα;
Στα νεογέννητα που θηλάζουν καλό είναι να περάσει ο πρώτος μήνας χωρίς πιπίλα. Στα μωρά που αναζητούν πιπίλα τους τη δίνουμε, όμως φροντίζουμε να την αφαιρέσουμε μόλις αποκοιμηθούν. Γενικά η πιπίλα είναι μια συνήθεια που κόβεται εύκολα μετά τον 1ο χρόνο της ζωής, όμως το πιπίλισμα του δαχτύλου είναι μια συνήθεια που μπορεί να διατηρηθεί μέχρι την ενήλικο ζωή. Οπότε χρειάζεται πάλι προσοχή.

Στο κεφαλάκι του μωρού μου υπάρχουν ξερά κομμάτια δέρματος ανάμεσα στα μαλλιά του, τι είναι;

Είναι πιθανά σμηγματοροϊκή δερματίτιδα. Αλείφουμε με λίγο λαδάκι το τριχωτό της κεφαλής μία ώρα πριν το μπάνιο του κι αφού το λούσετε, το τρίβετε απαλά με μια πετσέτα.

Πότε θα πρέπει να απευθυνθώ σε λογοπαιδικό?

Όταν υπάρχουν ενδείξεις καθυστέρησης σε οποιονδήποτε τομέα της επικοινωνίας του παιδιού γίνεται εξειδικευμένη λογοπαιδική αξιολόγηση που μπορεί να κατευθύνει τους γονείς προς τον καταλληλότερο τρόπο παρέμβασης, εάν αυτό κριθεί απαραίτητο. Παράλληλα εργαστηριακοί και κλινικοί έλεγχοι γίνονται από τον παιδίατρο που αξιολογεί και τη συνολική ψυχοκινητική εξέλιξη του παιδιού. Αυτοί μπορεί να αναδείξουν κάποια οργανικά αίτια αλλά μπορεί και να είναι αρνητικοί, γεγονός που δεν θα πρέπει να εφησυχάσει τους γονείς.

Ζητήστε βοήθεια όταν:

2 Ετών

-Το λεξιλόγιο του περιλαμβάνει ελάχιστες λέξεις

-Χρησιμοποιεί περισσότερες χειρονομίες παρά λέξεις για να επικοινωνήσει

-Δεν συνδυάζει δυο λέξεις για να σχηματίσει μικρές προτάσεις, π.χ. «μαμά νάνι», «πάω σπίτι»

-Η ομιλία του είναι δυσκατάληπτη

-Απογοητεύεται ή νευριάζει στην προσπάθειά του να γίνει αντιληπτός

-Δεν ακολουθεί απλές οδηγίες, π.χ. «δώσε μου το ποτήρι σου»

3 Ετών

-Χρησιμοποιεί λιγότερες από 50 λέξεις

-Δεν σχηματίζει απλές προτάσεις 3 λέξεων π.χ. «μπαμπάς είναι δουλειά»

-Χρησιμοποιεί μόνο λίγα ρήματα και καθόλου επίθετα

-Η ομιλία του δεν είναι κατανοητή σε άλλους

-Απογοητεύεται ή νευριάζει στην προσπάθειά του να γίνει αντιληπτός

-Δεν ακολουθεί απλές οδηγίες

4 Ετών

-Χρησιμοποιεί μικρές προτάσεις με λάθος γραμματική και σύνταξη π.χ. «θέλω πίνει νερό»

-Η ομιλία του δεν είναι κατανοητή από τους άλλους και δεν προφέρει σωστά αρκετά γράμματα π.χ. «σ», «θ», «δ» και άλλα

-Τραυλίζει: η ομιλία του δεν έχει συνεχή ροή, επαναλαμβάνει, μπλοκάρει ή επιμηκύνει λέξεις ή συλλαβές π.χ. «θέλω πο-πο-πορτοκαλάδα»ή «θέλω π-(παύση)-πορτοκαλάδα» ή «θέλω ποοορτοκαλάδα»

-Δεν διηγείται καθημερινά γεγονότα

-Δεν ακολουθεί σύνθετες οδηγίες π.χ. «βάλε τα χαρτιά και τους μαρκαδόρους πάνω στο μικρό τραπέζι»

5 Ετών

-Η ομιλία του παιδιού δεν είναι κατανοητή από όλους

-Δεν προφέρει σωστά το «ρ» ή/και άλλα γράμματα-ήχους

-Τραυλίζει: η ομιλία του δεν έχει συνεχή ροή, επαναλαμβάνει, μπλοκάρει ή επιμηκύνει λέξεις ή συλλαβές

-Χρησιμοποιεί προτάσεις με λάθος γραμματική και σύνταξη π.χ. «ο μπαμπάς και η μαμά πήραν εμένα αυτοκίνητο»

-Έχει φτωχό λεξιλόγιο και δεν χρησιμοποιεί λέξεις που υποδηλώνουν χρόνο και τόπο: «πριν», «αύριο», «μπροστά», «πάνω» κτλ.

-Δεν γνωρίζει βασικά αντίθετα: «άδειο-γεμάτο», «βαρύ-ελαφρύ»

-Δεν διηγείται καθημερινά γεγονότα και ιστορίες

Θυμηθείτε: Όταν κάτι σας ανησυχεί, μην καθυστερείτε. Ένα παιδί 2 1/2 με 3 ετών είναι σε ηλικία που μπορεί να δεχθεί βοήθεια. Δεν πρέπει ποτέ να πείτε «δεν πειράζει, μικρό είναι, θα μιλήσει αργότερα». Η έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση δυσκολιών στην προσχολική ηλικία είναι πολύ σημαντική για την ομαλή μετάβαση στο απαιτητικό σχολικό πλαίσιο.

* Το παρόν αποτελεί πρωτότυπο άρθρο και απαγορεύεται η αντιγραφή, επικόλληση και αναδημοσίευση του με οποιονδήποτε τρόπο ή τεχνική μέθοδο χωρίς την πρότερη ρητή έγκριση του mommyandthecity.gr και του συγγραφέα/αρθρογράφου και δημιουργού του.

Δείτε Επίσης

a21

Το ανιχνευτικό τεστ Αυτιστικής διαταραχής που πρέπει να γίνεται στα βρέφη των 18μηνών

Το Ανιχνευτικό Τεστ Αυτιστικής Διαταραχής αποτελείται από ένα σύνολο ερωτήσεων που απαντούνται από τους γονείς, όταν …

error: