Αρχική / Παιδί / Ανάπτυξη / Πότε είναι έτοιμο το παιδί μου να αφαιρέσει τη πάνα;

Πότε είναι έτοιμο το παιδί μου να αφαιρέσει τη πάνα;

baby-in-diaper

*Γράφει η Επιστημονική Συνεργάτης, Εργοθεραπεύτρια  Δέσποινα Κατσούλα

Μια από τις μεγάλες ανησυχίες των γονιών είναι πότε το παιδί θα καταφέρει να «κόψει « τη πάνα. Ρωτώντας γονείς μπορεί να ακούσει κανείς πολλές απόψεις όπως «τα κατάφερε μόνο του» ή «ενός χρονού, έλεγε ότι ήθελε τουαλέτα»! Κάθε παιδί είναι ξεχωριστό και κάθε παιδί θέλει το χρόνο του. Παρακάτω αναλύουμε τα φυσιολογικά στάδια που περνάει ένα παιδί μέχρι να κατακτήσει τον απόλυτο έλεγχο των σφιγκτήρων. Πρώτα λοιπόν ελέγχουμε τα στάδια αυτά και στη πορεία ξεκινάμε την εκπαίδευση με σταθερότητα και αποφασιστικότητα.

Τυπικά επίπεδα ανάπτυξης

Η ανεξαρτητοποίηση στην τουαλέτα είναι ενα σημαντικό ορόσημο στην αυτοφροντίδα του κάθε ατόμου. Όπως όμως και οι άλλοι τομείς αυτοσυντήρησης και η φροντίδα της τουαλέτας είναι σύνθετη και αποτελείται από επιμέρους δραστηριότητες.

Η εκπαίδευση των δραστηριοτήτων αρχίζει όταν το παιδί είναι έτοιμο σωματικά και ψυχολογικά.

Οι γονείς επίσης πρέπει να είναι έτοιμοι να αφιερώσουν χρόνο, υπομονή και προσπάθεια για τη κατάκτηση του ελέγχου των σφικτήρων, αλλά και για την επίτευξη ενός ικανοποιητικού επιπέδου λειτουργικότητας.

Αρχικά πρέπει να γίνει σαφές οτι :

  • ο έλεγχος του εντέρου επιτυγχάνεται πρίν από τον έλεγχο της κύστης
  • Ο έλεγχος των σφιγκτήρων κατακτάται νωρίτερα στα κορίτσια από τα αγόρια, όπως έχουν αποδείξει σχετικές έρευνες (κατά 2,4 μήνες)
  • Ο χρόνος εκπαίδευσης, ο οποίος απαιτείται διαφέρει από παιδί σε παιδί.

Η λειτουργικότητα στη τουαλέτα περιλαμβάνει:

  • Την μετακίνηση του παιδιού προς και από τον χώρο της τουαλέτας
  • Την απόδυση και ένδυση των αντίστοιχων ρούχων
  • Την υγιεινή φροντίδα των συγκεκριμένων περιοχών
  • Την υγιεινή των άνω άκρων.

Τα τυπικά στάδια ανάπτυξης περιλαμβάνουν:

  • 10μ  το παιδί υποδηλώνει με τις αντιδράσεις του ότι έχει βραχεί ή λερωθεί
  • 12μ  η αφόδευση εκδηλώνεται σε τακτικές ώρες
  • 15μ  το παιδί κάθεται στη τουαλέτα, όταν τοποθετηθεί και εποπτεύεται από το γονιό.
  • 18-21μ  επιτυγχάνεται η ομαλότητα στην ούρηση
  • 22μ  το παιδί ειδοποιεί όταν χρειάζεται να πάει τουαλέτα
  • 24μ  ελέγχονται πλέον οι σφιγκτήρες κατά τη διάρκεια της ημέρας με ενδεχόμενα «ατυχήματα». Το παιδί χρειάζεται συχνές υπενθυμίσεις για να πηγαίνει στην τουαλέτα.
  • 30μ  το παιδί πηγαίνει στη τουαλέτα, αλλά ζητά βοήθεια.
  • 34μ  πηγαίνει τελείως ανεξάρτητο στη τουαλέτα αν είναι απλά ντυμένο.

Εκπαίδευση απόκτησης ελέγχου των σφιγκτήρων.

Η έλλειψη ελέγχου αυτών των σωματικών λειτουργιών μπορεί να αποφέρει αμηχανία και μείωση της αυτοεκτίμησης ιδιαίτερα κατά τη σχολική ηλικία, όπου το παιδί ενσωματώνεται στην ομάδα και επιθυμεί να είναι όμοιος και αρεστός από τους συνομηλίκους του.

Επίσης η κατάκτηση του ελέγχου των σφιγκτήρων γίνεται επιτακτική όταν η χρήση πάνας είναι δύσκολη ή όταν πρέπει το παιδί να πάει σε σχολείο που δε δέχονται παιδιά που φορούν πάνα.

Οι βασικές αρχές οι οποίες διέπουν την εκπαίδευση απόκτησης ελέγχου σφιγκτήρων εμπεριέχουν:

  • Την αρχική εξοικείωση του παιδιού με τον χώρο και τα αντικείμενα
  • Την ενημέρωση του παιδιού σε ότι αφορά τη διαδικασία, αλλά και στις προσδοκίες του γονιού.
  • την επιλογή κατάλληλου βοηθήματος και θέσης του παιδιού
  • την αφαίρεση της προστατευτικής πάνας
  • την τοποθέτησή του στη λεκάνη ή στο δοχείο σε τακτά χρονικά διαστήματα, όχι περισσότερο των δυο ωρών και για τον απόλυτα καθορισμένο χρόνο των 15 λεπτών
  • τη διατήρηση σταθερής συμπεριφοράς από κάθε ενήλικα ο οποίος φροντίζει το παιδί
  • την ενσωμάτωση των αρχών τροποποίησης της συμπεριφοράς με την παροχή θετικής ενίσχυσης για κάθε επιτυχή προσπάθεια.

Με μια πρόχειρη έρευνα στο διαδίκτυο υπάρχουν πολλές τεχνικές για να καταφέρει κάποιος να αφαιρέσει τη πάνα, συνηθέστερα όμως ξεκινάμε με το παρακάτω τρόπο:

  1. Τις πρώτες βδομάδες βάλτε το να κάθεται πάνω στο δοχείο με τα ρούχα, τη στιγμή, που θα του εξηγείται τι είναι , ποιο σκοπό εξυπηρετεί και πότε χρησιμοποιείται.
  2. Μόλις αρχίσει να κάθεται με τη θέλησή του, αφήστε το να δοκιμάσει να καθίσει χωρίς να φοράει τη πάνα του. Δείξτε του πώς να κρατάει τα πόδια του σταθερά στο πάτωμα. Κάντε το δοχείο μέρος της καθημερινότητας, βάζοντας το να κάθεται όλο και περισσότερο μέσα στη μέρα.
  3. Όταν αρχίσει να συνηθίζει τη διαδικασία, προσπαθήστε να αδειάσετε το περιεχόμενο της πάνας στο δοχείο έτσι ώστε να αντιληφθεί τη χρήση του σε περίπτωση που δε το έχει καταλάβει.
  4. Από τη στιγμή που θα αντιληφθεί την όλη διαδικασία, είναι πιθανό να ενδιαφερθεί να μάθει να χρησιμοποιεί το δοχείο σωστά. Αν θέλετε να το ενθαρρύνετε, αφήστε το να παίζει γυμνό κοντά στο δοχείο και υπενθυμίστε του να το χρησιμοποιήσει μόλις το χρειαστεί. Το πιθανότερο είναι ότι τις πρώτες φορές θα το ξεχάσει ή θα αποτύχει, εσείς όμως δε θα πρέπει να δείξετε απογοήτευση. Κάντε υπομονή και μόλις τα καταφέρει παινέψτε το με ενθουσιασμό.
  5. Όταν θα έχει πλέον μάθει ποια είναι η χρήση του δοχείου, αφαιρέστε τη πάνα μέσα στη μέρα και είτε αφήστε το γυμνό από κάτω ή με ένα βρακάκι για να είναι πιο εύκολα τα πράγματα σε περίπτωση ατυχήματος.
  6. Από τη στιγμή που θα αφαιρέσετε τη πάνα εντελώς δεν υπάρχει γυρισμός, παρά μόνο αν το παιδί συνεχίζει να έχει πολλά ατυχήματα μέσα στη μέρα για περισσότερο από 2 βδομάδες. Τότε το παιδί δεν είναι έτοιμο. Επαναλάβετε τη διαδικασία σε δυο μήνες πάλι.

Στον Παναγιώτη χρειάστηκε να προσπαθήσω με διάφορους τρόπους, αυτό που χρησιμοποίησα τελικά και φαίνεται να πιάνει, μιας και ακριβώς τώρα κάνει την εκπαίδευση αφαίρεσης πάνας, είναι ο πίνακας επιβράβευσης. Περισσότερα αναλυτικά σε λίγο καιρό στο ΕργοΔέσποινα! Ευχηθείτε καλή επιτυχία στην αφαίρεση πάνας. Είμαστε πολύ κοντά.

* Το παρόν αποτελεί πρωτότυπο άρθρο και απαγορεύεται η αντιγραφή, επικόλληση και αναδημοσίευση του με οποιονδήποτε τρόπο ή τεχνική μέθοδο χωρίς την πρότερη ρητή έγκριση του mommyandthecity.gr και του συγγραφέα/αρθρογράφου και δημιουργού του.

Δείτε Επίσης

ξένο σώμα στον πνεύμονα

Ο βήχας που οφείλεται σε ξένο σώμα στον πνεύμονα

Ένα από τα συχνότερα (και τα χειρότερα) ατυχήματα της παιδικής ηλικίας είναι το παιδί «να …

error: