Αρχική / Παιδί / Συμβουλές / Αυτό είναι το μυστικό για να μη σε ξυπνάει το μωρό τη νύχτα

Αυτό είναι το μυστικό για να μη σε ξυπνάει το μωρό τη νύχτα

Sleep-Cues-For-Baby

Οι πρώτες ημέρες και νύχτες μαζί με το μωρό θα περάσουν μέσα σε απόλυτη σύγχυση, σε σημείο που θα χάσετε τις μέρες, καθώς το ένα τάισμα και το πακέτο φροντίδας που ακολουθεί διαδέχεται το άλλο. Γρήγορα όμως θα διαπιστώσετε ότι η ζωή του μωρού έχει μια καθορισμένη ρουτίνα και γύρω από αυτήν μπορείτε να οργανώσετε και τη δική σας. Συνήθως αυτό το ωράριο καθορίζεται με βάση τα γεύματα του μωρού και τις ώρες ύπνου.  Στην αρχή θα το ταΐζετε κάθε δύο με τρεις ώρες. Το πιθανότερο είναι να κοιμάται σχεδόν μετά από κάθε γεύμα, τα οποία στην αρχή είναι γύρω στα πέντε με έξι.

Ο ύπνος των περισσότερων μωρών στη νεογνική ηλικία κυμαίνεται από 16-18 ώρες, στη βρεφική από 13-15. Κάποια όμως αρκούνται σε οκτώ ώρες ύπνου. Κάποια νεογέννητα κοιμούνται βαθιά, ακόμη και αν υπάρχει φασαρία κι άλλα τόσο ελαφριά που ξυπνούν με τον παραμικρό θόρυβο.

Ένα από τα μεγάλα προβλήματα των πρώτων μηνών στη ζωή του βρέφους είναι ο ύπνος. Πολλές εξαντλημένες μαμάδες αναρωτιούνται ποιες μεθόδους να εφαρμόσουν για να κοιμάται το μωρό τους περισσότερο τη νύχτα.

Τι πρέπει να γνωρίζετε

Ο στόχος σας είναι ο ύπνος να διαρκεί όλο και περισσότερο κατά τη διάρκεια της νύχτας, όμως αυτό είναι κάτι που συνήθως δεν μπορείτε να καταφέρετε πριν τις πέντε εβδομάδες. Το ωράριο ύπνου τους πρώτους μήνες ζωής των νεογέννητων είναι διακεκομμένο, γιατί ο κύκλος του ύπνου τους είναι σύντομος. Ο εγκέφαλος και το νευρικό σύστημα δεν είναι αρκετά αναπτυγμένα, ώστε το μωρό να μπορεί να κοιμηθεί καθ’ όλη τη διάρκεια της νύχτας. Καθώς μεγαλώνει, το μεταμεσονύχτιο τάισμα μπορεί να καταργηθεί, με αποτέλεσμα να διαρκεί περισσότερο ο βραδινός ύπνος και οι ώρες που μένει το μωρό ξύπνιο κατά τη διάρκεια της ημέρας αυξάνονται. Παρόλο που θα επιδιώξετε να φτιάξετε ένα στοιχειώδες ωράριο ύπνου και ταΐσματος, το μωρό σας με τις ανάγκες του και τις ιδιοτροπίες του ή και λόγω πιθανών ενοχλήσεων, όπως στην περίπτωση των κολικών, θα το ανατρέπει αρκετές φορές. Το μωρό, εξάλλου, αλλάζει συνεχώς κι έτσι αυτό που ισχύει τη μία εβδομάδα μπορεί να μην ισχύει τις επόμενες. Γι’ αυτό χρειάζεται να είστε ευέλικτη και συχνά προνοητική.

Πώς θα καταλάβετε ότι το μωρό σας νυστάζει

Τα μωρά τους πρώτους μήνες εκφράζονται μέσα από κινήσεις σώματος και προσώπου. Υπάρχουν όμως μερικά σημάδια από τα οποία καταλαβαίνουμε εάν το μωρό μας νυστάζει ή είναι κουρασμένο:

• Κοιτάζει ανέκφραστα το κενό
• Κλαψουρίζει και κλαίει με το παραμικρό
• Χασμουριέται και τεντώνεται συνέχεια
• Χάνει το ενδιαφέρον για παιχνίδια ή ανθρώπους
• Είναι ήσυχο και ακίνητο
• Τρίβει τα μάτια ή τραβά τα αφτιά του
• Αποστρέφει το κεφάλι του από κινούμενα αντικείμενα ή ανθρώπους, συχνά για να το κρύψει στο στήθος σας

Πώς μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου να κοιμάται το βράδυ

Κατ’ αρχάς, οι γονείς θα πρέπει να αρχίσουν να ελέγχουν και να «διδάσκουν» στο παιδί καλές συνήθειες στον ύπνο μετά το πρώτο τρίμηνο. Τα μωρά σε αυτό το χρονικό διάστημα το οποίο ονομάζουμε και «Το 4ο Τρίμηνο» μαθαίνουν να προσαρμόζονται στο νέο τους περιβάλλον. Πέρα από την ανάγκη σίτισης, περιποίησης και φροντίδας έχουν μεγάλη ανάγκη την συχνή επαφή με τη μητέρα τους για να νιώσουν τη ζεστασιά της το χτύπο της καρδιάς της κάτι που προσωμοιώνει αυτό που βίωναν μέσα στη μήτρα. Ο δεσμός που χτίζεται μέσα από αυτή την επαφή είναι απαραίτητος για τη σωστή και υγιή εξέλιξη του νεογέννητου.

Αν και τις πρώτες μέρες λοιπόν μετά τη γέννηση του μωρού δεν υπάρχουν πολλά που μπορείτε να κάνετε πέρα από το να οπλιστείτε με υπομονή,  μπορείτε να θέσετε σε εφαρμογή τα παρακάτω, για να βοηθήσετε το βιολογικό ρολόι του μωρού σας να συντονιστεί:

Καθιερώστε μία ρουτίνα στον ύπνο του. Βοηθήστε το να χαλαρώσει και προετοιμάστε το με το μπανάκι τάισμα και άλλαγμα για το επόμενο στάδιο του ύπνου. Τα μωρά έχουν την ανάγκη να γνωρίζουν τι θα γίνει πότε. Ένα μωρό που δεν κρυώνει, δεν πεινάει, δεν πονάει, είναι στεγνό, νιώθει ασφαλές και ξέρει πως αν σας χρειαστεί θα ανταποκριθείτε μπορεί να μάθει να αποκοιμιέται χωρίς τη δική σας βοήθεια, επαφή, φωνή ή ακόμη και παρουσία. Τα μωρά που μαθαίνουν να κοιμούνται μόνα τους σε αυτή την ηλικία, είναι σωματικά ικανά να κοιμούνται τη νύχτα χωρίς να ξυπνούν για φαγητό.

Βάλτε στο κρεβατάκι του ένα «μεταβατικό» αντικείμενο. Αυτό το αντικείμενο, π.χ. ένα πάνινο αρκουδάκι ή μια κουβερτούλα, λειτουργεί ως δικλείδα ασφαλείας και αποκτά κατευναστικές ιδιότητες. Σημαντικό είναι να κρατήσετε το αντικείμενο κοντά σας, ώστε να αποκτήσει την ιδιαίτερη μυρωδιά σας και έτσι η οσφρητική μνήμη του μωρού να το συνδέσει με την παρουσία σας. Τα μωρά έχουν ιδιαίτερα αναπτυγμένη την αίσθηση της όσφρησης και, όταν ξυπνάνε τρομαγμένα, ιδίως μέσα στη νύχτα, η μυρωδιά της μητέρας δίπλα τους μπορεί να είναι ιδιαίτερα καθησυχαστική και να τα βοηθήσει να κοιμηθούν ξανά.

Ενθαρρύνεται το βρέφος καθώς μεγαλώνει να κοιμάται μόνο του. Αρχικά τα βρέφη κοιμούνται στην αγκαλιά της μητέρας τους την ώρα του ταΐσματος ή του νανουρίσματος. Σταδιακά όμως το βρέφος θα πρέπει να μάθει να κοιμάται μόνο του. Οταν το βρέφος είναι μισοκοιμισμένο, ο γονιός θα πρέπει να το βάλει στο κρεβάτι. Με αυτή την κίνηση και καθώς το βρέφος αισθάνεται όμορφα, με αγάπη και ζεστασιά, συνδέει τον ύπνο με αυτά τα συναισθήματα.

Διαχωρισμός μέρας και νύχτας. Αν και τα μωρά τελικά θα μάθουν να κοιμούνται περισσότερες ώρες τη νύχτα, τα περισσότερα νεογέννητα μπερδεύουν τη νύχτα με τη μέρα. Για να βοηθήσετε το βρέφος να κάνει το διαχωρισμό, καθιερώστε από νωρίς ένα τελετουργικό που θα συνδέεται με το βραδινό ύπνο: ένα μπάνιο πριν τον ύπνο, ένα νανούρισμα ή κατευναστική μουσική. Κατά τη διάρκεια της ημέρας αφήστε το φυσικό φως να μπαίνει στο δωμάτιο και επιτρέψτε θορύβους, ενώ κατά τη διάρκεια της νύχτας επιδιώξτε σκοτάδι και ησυχία. Από την άλλη, όταν το μωρό είναι ξύπνιο κατά τη διάρκεια της ημέρας, καλό είναι να το απασχολείτε και να εντείνετε την αλληλεπίδραση μεταξύ σας μιλώντας και παίζοντας μαζί του. Ο μεσημεριανός ύπνος χρειάζεται διαφορετική ρουτίνα. Και βέβαια θα πρέπει να έχει μικρότερη διάρκεια.

Τα νυχτερινά γεύματα να διαφέρουν από αυτά της ημέρας. Επιδιώξτε τα γεύματα στη διάρκεια της ημέρας να είναι πιο κοινωνικά. Να μιλάτε και να γελάτε στο μωράκι, ενώ το ταΐζετε. Αντίθετα, τα νυχτερινά γεύματα θα πρέπει να είναι ήρεμα και να ξεκινούν μόλις το μωρό αρχίζει να διαμαρτύρεται, όσο δηλαδή είναι ακόμα μισοκοιμισμένο και πριν ξυπνήσει εντελώς.

Το βράδυ θα πρέπει να αφήνετε το φως σβηστό ή χαμηλωμένο και να μη μιλάτε στο μωρό ενώ ενώ στα γεύματα της ημέρας θα πρέπει να κάνετε ακριβώς το αντίθετο.Εάν το μωρό θηλάζει, δοκιμάστε να παρατείνετε το θηλασμό που προηγείται του ύπνου, ώστε το μωρό να μην ξυπνά λόγω πείνας.

*Με τη συνεργασία της Επιστημονικής Ομάδας του mommyandthecity.gr

* Το παρόν αποτελεί πρωτότυπο άρθρο και απαγορεύεται η αντιγραφή, επικόλληση και αναδημοσίευση του με οποιονδήποτε τρόπο ή τεχνική μέθοδο χωρίς την πρότερη ρητή έγκριση του mommyandthecity.gr και του συγγραφέα/αρθρογράφου και δημιουργού του.

Διαβάστε επίσης:

Λατρεμένο μου Μωρό… Τα 32 λεπτά δεν είναι ύπνος!

Αϋπνία αναπτύσσουν ως ενήλικες, τα παιδιά που κοιμούνται αργά

Πώς να νανουρίσετε σωστά το μωρό σας!

Δείτε Επίσης

βιβλιαριο υγ παιδιου

Τα ΣΥΝ και τα ΠΛΗΝ του νέου Βιβλιαρίου υγείας παιδιού

Το νέο βιβλιάριο υγείας παιδιού που ετοιμάστηκε το 2016 από το Ινστιτούτο Υγείας Παιδιού είναι …

error: