Αρχική / Μητρότητα / Εγκυμοσύνη / To «τρίπτυχο» της εγκυμοσύνης

To «τρίπτυχο» της εγκυμοσύνης

pregnant-woman

* Γράφει η Γιώτα Μίαρη, διαιτολόγος-διατροφολόγος

Κατά την κύηση παρατηρείται αύξηση του αριθμού των ερυθρών αιμοσφαιρίων της μητέρας, του όγκου του πλάσματος, των μεσοκυττάριων υγρών, καθώς και αύξηση του βάρους της μήτρας, των μαστών, του εμβρύου,

του πλακούντα και του αμνιακού υγρού. Επομένως μια σταθερή χορήγηση θρεπτικών στοιχείων και θερμίδων είναι απαραίτητη για την ομαλή αύξηση.

Η επίδραση μιας ήπιας διατροφικής ανεπάρκειας της μητέρας πάνω στο έμβρυο είναι δύσκολο να καθοριστεί, λόγω της ικανότητας που έχει η μητέρα να χορηγεί θρεπτικά στοιχεία από τους ιστούς της και την ικανότητα του πλακούντα να προσαρμόζεται λειτουργικά σε ένα σχετικά αντίξοο περιβάλλον. Παράλληλα, όμως πιστεύεται ότι, η επιτυχημένη κύηση καθορίζεται σε ένα βαθμό από τη διατροφική κατάσταση της μητέρας πριν από τη σύλληψη.

Η εγκυμοσύνη είναι μια ιδιαίτερη κατάσταση η οποία απαιτεί έναν καλά εφοδιασμένο οργανισμό με θρεπτικά συστατικά της τροφής τόσο για το έμβρυο όσο και για την εγκυμονούσα. Και φυσικά αυτό οφείλει να γίνεται και πριν και κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, διότι ένα σώμα με άδειες αποθήκες θρεπτικών συστατικών δεν θα καταφέρει ούτε να σιτίσει μια ακόμη ζωούλα επαρκώς αλλά ούτε και να προστατεύσει το ίδιο της το σώμα..

Αυξημένες διατροφικές ανάγκες

Όσο περνάνε τα χρόνια, όλο και περισσότερο βομβαρδιζόμαστε με φάρμακα και συμπληρώματα, και αναρωτιόμαστε αν πρέπει να τα παίρνουμε ή όχι. Η αλήθεια είναι πως η ιδιαίτερη κατάσταση της εγκυμοσύνης αυξάνει την ανάγκη ορισμένων θρεπτικών συστατικών ώστε να εξασφαλιστεί μια ομαλή εγκυμοσύνη, δηλαδή η παροχή των απαραίτητων θρεπτικών συστατικών για την ανάπτυξη του εμβρύου αλλά και για την υγεία της μητέρας.

Τα 3 συστατικά που χρειάζεστε

Τα συνηθέστερα θρεπτικά συστατικά τα οποία προτείνουν συμπληρωματικά οι γυναικολόγοι είναι το φυλλικό οξύ, ο σίδηρος και το ασβέστιο. Φυσικά, η λήψη συμπληρωμάτων δεν είναι απαραίτητη όταν η διατροφή μας είναι πλούσια και ισορροπημένη σε θρεπτικά συστατικά. Σε κάθε περίπτωση οφείλουμε να συμβουλευόμαστε το γιατρό μας.

Το φυλλικό οξύ

Το φυλλικό οξύ είναι συνένζυμο στην σύνθεση του DNA, γι’αυτό και οι απαιτήσεις του είναι αυξημένες όταν υπάρχει γρήγορη παραγωγή κυττάρων, όπως συμβαίνει στην εγκυμοσύνη. Το φυλλικό οξύ είναι υψίστης σημασίας για το νευρικό σύστημα, την ομαλή ανάπτυξη του εγκεφάλου και της σπονδυλικής στήλης του εμβρύου. Τα συμπτώματα ανεπάρκειας του φυλλικού οξέος, είναι η µεγαλοβλαστική αναιµία των εγκύων, η γλωσσί¬τιδα, διαταραχές της λειτουργίας του γαστρεντερικού συστήµατος, καθώς και η µειονεκτική σωµατική ανάπτυξη. Πρόσφατες έρευνες, μάλιστα, υποδηλώνουν ότι πι-θανόν να συνυπάρχει και διανοητική επιβάρυνση.

Η έλλειψή του φυλλικού οξέος κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης μπορεί να προκαλέσει ανωμαλίες όπως ατελή σχηματισμό του εγκεφάλου, της σπονδυλικής στήλης, καθώς και επίσης και προβλήματα στον πλακούντα.

Η λήψη συμπληρώματος είναι ιδανική όταν ξεκινάει 3 μήνες πριν τη σύλληψη και κατά το πρώτο τρίμηνο της εγκυμοσύνης.

Ιδανικές πηγές φυλλικού οξέος αποτελούν το συκώτι, τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, το σπανάκι, το αβοκάντο, τα μαύρα φασόλια, τα τεύτλα, το σέλινο, τα αυγά, τα ψάρια, τα λαχανάκια Βρυξελλών, τα πράσινα λάχανα, το κουνουπίδι, το µα¬ρούλι, τα φασολάκια, ο αρακάς, τα γογγύλια (πράσινα), τα καρύδια, τα εσπεριδοειδή, τα πορτοκάλια, ο χυµός από πορτοκάλι, η σόγια, το ψωμί και τα δημητριακά ολικής άλεσης, τα καρύδια, το γιαούρτι, η ψητή πατάτα και μπανάνες.

Ο σίδηρος

Ο σίδηρος (αίμη) συνδυάζεται με μια πρωτείνη (σφαιρίνη) και σχηματίζει την αιμοσφαιρίνη. Επίσης, σχετίζεται με τον μεταβολισμό του οργανισμού.

Κατά την εγκυμοσύνη υπάρχει μια αύξηση του αριθμού των ερυθρών αιμοσφαιρίων της μητέρας κατά 30%, που απαιτεί περίπου 500 mg σιδήρου, ενώ οι ανάγκες του εμβρύου και του πλακούντα ανέρχονται σε 300 mg. Η απορρόφηση του σιδήρου είναι αυξημένη κατά τα 2 τελευταία τρίμηνα της εγκυμοσύνης. Η σιδηροπενική αναιμία θεωρείται η συχνότερη διατροφική ανεπάρκεια των εγκύων, γι’αυτό η συμπληρωματική χορήγησή του πολλές φορές είναι απαραίτητη.Δοσολογία: Συστήνεται η χορήγηση 30-60 mg σιδήρου ημερησίως κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης αλλά και τρεις μήνες μετά την εγκυμοσύνη προκειμένου για την αναπλήρωση των αποθηκών του σώματος.

Φυσικές Πηγές: Iδανικές πηγές σιδήρου αποτελούν το βοδινό, το κοτόπουλο, το συκώτι, το ψάρι, τα πορτοκάλια, το κακάο, αλεύρι σόγιας, ηλιόσπορος, χαβιάρι, οστρακοειδή, πατάτα, ρύζι, σιτάρι και σιτάλευρο. Η πιο καλά απορροφήσιμη πηγή σιδήρου είναι το κόκκινο κρέας, συνεπώς όσες έγκυες είναι αυστηρά χορτοφάγοι καλό θα είναι να συνδυάζουν όσπρια με ρύζι καθώς και λαδερά με ρύζι όπως (φακόρυζο, σπανακόρυζο, λαχανόρυζο, αρακά με ρύζι και άλλα). Για την καλύτερη απορρόφηση του σιδήρου καλό είναι να αποφεύγουμε την ταυτόχρονη κατανάλωση καφέ, τσαγιού και προϊόντων ασβεστίου, και να προτιμάμε μαζί με τις τροφές που έχουν σίδηρο να καταναλώνουμε τροφές που περιέχουν βιταμίνη C, όπως φρούτα, φρέσκους χυμούς και λαχανικά τα οποία αυξάνουν την απορρόφηση του σιδήρου.

Το ασβέστιο

Το ασβέστιο αντιπροσωπεύει περίπου το 2% του σωµατικού μας βάρους. Μας βοηθά να έχουμε γερά οστά και δόντια, ρυθµίζει την καρδιακή λειτουργία, είναι απαραίτητο για την πήξη του αίµατος και για την έκκριση ορισµένων ορµονών. Δοσολογία: Η συνιστώμενη ημερήσια δόση για έναν υγιή ενήλικα είναι 800 mg, ενώ κατά την διάρκεια της κύησης αυξάνεται κατά 400 mg ημερησίως. Οι επιπρόσθετες ανάγκες για ασβέστιο είναι απαραίτητες για τα οστά του εμβρύου και συνήθως καλύπτονται με αύξηση στην πρόσληψη του γάλατος. Όταν η πρόσληψη ασβεστίου δεν είναι επαρκής μέσα από την τροφή, τότε η συμπληρωματική χορήγηση είναι απαραίτητη.

Πολύ συχνό είναι το φαινόμενο όπου εμφανίζονται προβλήματα στα δόντια αλλά και στα οστά της γυναίκας η οποία παρουσιάζει ένδεια των αποθηκών του οργανισμού πριν – κατά τη διάρκεια- και μετά την εγκυμοσύνη. Κατά τη διάρκεια της αύξησης τρία είναι τα σπουδαιότερα συµπτώµατα της ανεπάρκειας του οργανισµού σε ασβέστιο:

  • -Μείωση της αύξησης του ατόµου.
  • -Γένεση φτωχής ποιότητας οστών και δοντιών
  • -Δυσπλασία των οστών, ραχίτιδα.

Φυσικές πηγές: Ιδανικές πηγές ασβεστίου αποτελούν το γάλα, το γιαούρτι, το κίτρινο τυρί, τα προϊόντα σόγιας, αµύγδαλα, καρύδια, χαβιάρι, ξερά σύκα, ψάρια µε µα¬λακά κόκκαλα που τρώγονται, πράσινα φυλλώδη λαχανικά, παγωτά, μπρόκολο.

Και κάτι ακόμα: H βιταμίνη C είναι απαραίτητη για την καλύτερη απορρόφηση του σιδήρου, η βιταμίνη D είναι απαραίτητη για την καλύτερη απορρόφηση του ασβεστίου για την σύνθεση της οποίας χρειάζεται και η έκθεσή μας στον ήλιο, ο ψευδάργυρος και ο χαλκός διαδραματίζουν επίσης σημαντικό ρόλο στο σχηματισμό των οστών του εμβρύου, καθώς επίσης και οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β είναι πολύ σημαντικές κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης διότι προλαμβάνουν τις αναιμίες στις εγκύους.

Σαφώς ο οργανισμός κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης έχει ανάγκη από επάρκεια θερμιδοπρωτεϊνικής και βιταμινικής κάλυψης, καθώς επίσης και όλων των μετάλλων και ιχνοστοιχείων. Όταν με την διατροφή η κάλυψη των αναγκών δεν φαίνεται να επαρκεί, τότε η αμέσως επόμενη και αναγκαία λύση είναι η χορήγηση διατροφικών συμπληρωμάτων.

familylife.gr

Διαβάστε επίσης:

Να γιατί λάμπουν οι γυναίκες στην εγκυμοσύνη!!

Εγκυμοσύνη: Τί συμβαίνει κατά τον τοκετό

Αυτά είναι τα 6 λάθη του πρωτάρη γονιού

 

Δείτε Επίσης

πλακούντας

Πλακούντας: Ένας εκπληκτικός μηχανισμός και ο καθοριστικός του ρόλος στην ανάπτυξη του εμβρύου

Ο ρόλος του πλακούντα είναι καθοριστικός για την ανάπτυξη του εμβρύου. Είναι ένας εκπληκτικός μηχανισμός, …

error: