Αρχική / Παιδί / Ανάπτυξη / Αναλυτικός οδηγός: Μη φυσιολογική ανάπτυξη Λόγου-Ομιλίας. Πότε να ανησυχήσετε

Αναλυτικός οδηγός: Μη φυσιολογική ανάπτυξη Λόγου-Ομιλίας. Πότε να ανησυχήσετε

 

%ce%b1%ce%bd%ce%ac%cf%80%cf%84%cf%85%ce%be%ce%b7-%ce%bb%cf%8c%ce%b3%ce%bf%cf%85-%ce%bf%ce%bc%ce%b9%ce%bb%ce%af%ce%b1%cf%82_mommy1

Η ικανότητα της αναγνώρισης των λέξεων- εννοιών που ακούει ένα μωρό-νήπιο από το οικείο περιβάλλον του, -μαμά και μπαμπάς στην αρχή, αδέρφια, γιαγιά παππούς και στη συνέχεια περισσότερα άτομα- αλλά και η ικανότητα που αναπτύσσει σταδιακά, να συνδυάζει αυτές τις λέξεις, ρήματα, άρθρα, ουσιαστικά κλπ, με τη σωστή σειρά για το σχηματισμό προτάσεων, αποτελεί ουσιαστικά αυτό που ονομάζουμε «Λόγο».

Η ικανότητα παραγωγής ήχων, άρθρωσης και ο συνδυασμός αυτών για το σχηματισμό των λέξεων, με τη σωστή ποιότητα φωνής και ομαλό ρυθμό, αποτελεί αυτό που ονομάζουμε «Ομιλία».

Η εμφάνιση και η ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας αποτελούν ένα από τα βασικά ενδιαφέροντα των γονιών, δεδομένου ότι η λεκτική επικοινωνία αποτελεί σημαντικό παράγοντα για τη μελλοντική εξέλιξη του παιδιού.

Ο λόγος και η ομιλία αναπτύσσονται κυρίως κατά τα 5 πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού και μέχρι τα 9 τελειοποιούνται. Σε αυτή την πορεία, η επίδραση του περιβάλλοντος είναι σημαντική.

Κατά τη διάρκεια της φυσιολογικής διαδικασίας ανάπτυξης λόγου (το παιδί μαθαίνει να μιλά) τα παιδιά στους 6-10 πρώτους μήνες ζωής ξεκινούν να μπαμπαλίζουν, καταλαβαίνουν κάποιες λέξεις 8-10 μηνών και περίπου στα πρώτα γενέθλια τους εκφέρουν τις πρώτες τους λέξεις. Στους 14-24 μήνες τα περισσότερα παιδιά αρχίζουν να παράγουν φράσεις που αποτελούνται από δύο λέξεις και στα 3 χρόνια ζωής το παιδί πρέπει να είναι έτοιμο να μιλά συνδυάζοντας τρεις λέξεις μαζί. Στην ηλικία των 4 χρόνων η καθαρή σύνταξη αποτελεί κομμάτι της ομιλίας σχεδόν κάθε παιδιού.

Διαβάστε περισσότερα στο φυλλάδιο Αναλυτικός οδηγός: Φυσιολογική ανάπτυξη Λόγου-Ομιλίας από Νεογέννητο έως Νήπιο(5-6 ετών)

Η καθυστέρηση στο λόγο και στην ομιλία είναι η πιο συνηθισμένη αναπτυξιακή διαταραχή στα παιδιά ηλικίας 3 έως 16 ετών.

Παρόλο που το 50% των παιδιών με αργή εξέλιξη στον λόγο στην ηλικία των 3 με 31/2 χρονών καταφέρνει να ξεπεράσει τη γλωσσική αργοπορία, το υπόλοιπο συνεχίζει να παρουσιάζει γλωσσική καθυστέρηση κυρίως σε τομείς όπως είναι η άρθρωση και φωνολογία των λέξεων (η σωστή προφορά των φωνημάτων και λέξεων), η σύνταξη και η μορφολογία του λόγου (η σειρά και σύνδεση των λέξεων στην πρόταση). Η αργή εξέλιξη στον λόγο μερικές φορές είναι προμήνυμα συνεχιζόμενης γλωσσικής καθυστέρησης και σε μεταγενέστερο στάδιο μαθησιακής δυσκολίας.

Ζητήστε βοήθεια όταν:

Στην ηλικία των 2 Ετών

-Το λεξιλόγιο του περιλαμβάνει ελάχιστες λέξεις

-Χρησιμοποιεί περισσότερες χειρονομίες παρά λέξεις για να επικοινωνήσει

-Δεν συνδυάζει δυο λέξεις για να σχηματίσει μικρές προτάσεις, π.χ. «μαμά νάνι», «πάω σπίτι»

-Η ομιλία του είναι δυσκατάληπτη

-Απογοητεύεται ή νευριάζει στην προσπάθειά του να γίνει αντιληπτός

-Δεν ακολουθεί απλές οδηγίες, π.χ. «δώσε μου το ποτήρι σου»

Στην ηλικία των 3 Ετών

-Χρησιμοποιεί λιγότερες από 50 λέξεις

-Δεν σχηματίζει απλές προτάσεις 3 λέξεων π.χ. «μπαμπάς είναι δουλειά»

-Χρησιμοποιεί μόνο λίγα ρήματα και καθόλου επίθετα

-Η ομιλία του δεν είναι κατανοητή σε άλλους

-Απογοητεύεται ή νευριάζει στην προσπάθειά του να γίνει αντιληπτός

-Δεν ακολουθεί απλές οδηγίες

Στην ηλικία των 4 Ετών

-Χρησιμοποιεί μικρές προτάσεις με λάθος γραμματική και σύνταξη π.χ. «θέλω πίνει νερό»

-Η ομιλία του δεν είναι κατανοητή από τους άλλους και δεν προφέρει σωστά αρκετά γράμματα π.χ. «σ», «θ», «δ» και άλλα

-Τραυλίζει: η ομιλία του δεν έχει συνεχή ροή, επαναλαμβάνει, μπλοκάρει ή επιμηκύνει λέξεις ή συλλαβές π.χ. «θέλω πο-πο-πορτοκαλάδα»ή «θέλω π-(παύση)-πορτοκαλάδα» ή «θέλω ποοορτοκαλάδα»

-Δεν διηγείται καθημερινά γεγονότα

-Δεν ακολουθεί σύνθετες οδηγίες π.χ. «βάλε τα χαρτιά και τους μαρκαδόρους πάνω στο μικρό τραπέζι»

Στην ηλικία των 5 Ετών

-Η ομιλία του παιδιού δεν είναι κατανοητή από όλους

-Δεν προφέρει σωστά το «ρ» ή/και άλλα γράμματα-ήχους

-Τραυλίζει: η ομιλία του δεν έχει συνεχή ροή, επαναλαμβάνει, μπλοκάρει ή επιμηκύνει λέξεις ή συλλαβές

-Χρησιμοποιεί προτάσεις με λάθος γραμματική και σύνταξη π.χ. «ο μπαμπάς και η μαμά πήραν εμένα αυτοκίνητο»

-Έχει φτωχό λεξιλόγιο και δεν χρησιμοποιεί λέξεις που υποδηλώνουν χρόνο και τόπο: «πριν», «αύριο», «μπροστά», «πάνω» κτλ.

-Δεν γνωρίζει βασικά αντίθετα: «άδειο-γεμάτο», «βαρύ-ελαφρύ»

-Δεν διηγείται καθημερινά γεγονότα και ιστορίες

Η έγκαιρη διάγνωση της γλωσσικής καθυστέρησης σε παιδιά μικρής ηλικίας (π.χ. στην ηλικία των 24 με 30 μηνών) θεωρείται πλέον σημαντική αφού σε αυτή την ηλικία το παιδί έχει πολλές δυνατότητες βελτίωσης και ανάκαμψης της γλωσσικής καθυστέρησης εφόσον και εάν ακολουθηθεί η σωστή συμβουλευτική ή θεραπευτική αγωγή.

Τα παιδιά ωφελούνται περισσότερο από τη θεραπευτική αγωγή στην ηλικία των 2-4 χρόνων σε σύγκριση με θεραπευτική αγωγή που αρχίζει σε μεγαλύτερες ηλικίες. Η πρώιμη αυτή περίοδος θεωρείται η πιο εύκαιρη και η πιο κρίσιμη για παρέμβαση, λόγω της πλαστικότητας του εγκεφάλου, που επιτρέπει τη βέλτιστη αφομοίωση των ερεθισμάτων που δέχεται το παιδί.

Η πρόγνωση του παιδιού με γλωσσική καθυστέρηση διαφέρει από περιστατικό σε περιστατικό.

Με τη συνεργασία της Επιστημονικής Ομάδας του mommyandthecity.gr

Επιμέλεια: Εύα Ακριβοπούλου

* Το παρόν αποτελεί πρωτότυπο άρθρο και απαγορεύεται η αντιγραφή, επικόλληση και αναδημοσίευση του με οποιονδήποτε τρόπο ή τεχνική μέθοδο χωρίς την πρότερη ρητή έγκριση του mommyandthecity.gr και του συγγραφέα/αρθρογράφου και δημιουργού του.

Δείτε Επίσης

βιβλιαριο υγ παιδιου

Τα ΣΥΝ και τα ΠΛΗΝ του νέου Βιβλιαρίου υγείας παιδιού

Το νέο βιβλιάριο υγείας παιδιού που ετοιμάστηκε το 2016 από το Ινστιτούτο Υγείας Παιδιού είναι …

error: