Αρχική / Παιδί / Συμβουλές / 6 μυστικά για να κοιμάται το μωρό σας τη νύχτα

6 μυστικά για να κοιμάται το μωρό σας τη νύχτα

6-%ce%bc%cf%85%cf%83%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%ac-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%ce%bd%ce%b1-%ce%bc%ce%b7%ce%bd-%ce%be%cf%85%cf%80%ce%bd%ce%ac%ce%b5%ce%b9-%cf%84%ce%b7-%ce%bd%cf%8d%cf%87%cf%84%ce%b1_mommy

Οι πρώτες ημέρες και νύχτες μαζί με το μωρό θα περάσουν μέσα σε απόλυτη σύγχυση, σε σημείο που θα χάσετε τις μέρες, καθώς το ένα τάισμα και το πακέτο φροντίδας που ακολουθεί διαδέχεται το άλλο. Γρήγορα όμως θα διαπιστώσετε ότι η ζωή του μωρού έχει μια καθορισμένη ρουτίνα και γύρω από αυτήν μπορείτε να οργανώσετε και τη δική σας. Συνήθως αυτό το ωράριο καθορίζεται με βάση τα γεύματα του μωρού και τις ώρες ύπνου.  Στην αρχή θα το ταΐζετε κάθε δύο με τρεις ώρες. Το πιθανότερο είναι να κοιμάται σχεδόν μετά από κάθε γεύμα, τα οποία στην αρχή είναι γύρω στα πέντε με έξι.

Ο ύπνος των περισσότερων μωρών στη νεογνική ηλικία κυμαίνεται από 16-18 ώρες, στη βρεφική από 13-15. Κάποια όμως αρκούνται σε οκτώ ώρες ύπνου. Κάποια νεογέννητα κοιμούνται βαθιά, ακόμη και αν υπάρχει φασαρία κι άλλα τόσο ελαφριά που ξυπνούν με τον παραμικρό θόρυβο.

Ένα από τα μεγάλα προβλήματα των πρώτων μηνών στη ζωή του βρέφους είναι ο ύπνος. Πολλές εξαντλημένες μαμάδες αναρωτιούνται ποιες μεθόδους να εφαρμόσουν για να κοιμάται το μωρό τους περισσότερο τη νύχτα.

Τι πρέπει να γνωρίζετε

Ο στόχος σας είναι ο ύπνος να διαρκεί όλο και περισσότερο κατά τη διάρκεια της νύχτας, όμως αυτό είναι κάτι που συνήθως δεν μπορείτε να καταφέρετε πριν τις πέντε εβδομάδες. Το ωράριο ύπνου τους πρώτους μήνες ζωής των νεογέννητων είναι διακεκομμένο, γιατί ο κύκλος του ύπνου τους είναι σύντομος. Ο εγκέφαλος και το νευρικό σύστημα δεν είναι αρκετά αναπτυγμένα, ώστε το μωρό να μπορεί να κοιμηθεί καθ’ όλη τη διάρκεια της νύχτας. Καθώς μεγαλώνει, το μεταμεσονύχτιο τάισμα μπορεί να καταργηθεί, με αποτέλεσμα να διαρκεί περισσότερο ο βραδινός ύπνος και οι ώρες που μένει το μωρό ξύπνιο κατά τη διάρκεια της ημέρας αυξάνονται. Παρόλο που θα επιδιώξετε να φτιάξετε ένα στοιχειώδες ωράριο ύπνου και ταΐσματος, το μωρό σας με τις ανάγκες του και τις ιδιοτροπίες του ή και λόγω πιθανών ενοχλήσεων, όπως στην περίπτωση των κολικών, θα το ανατρέπει αρκετές φορές. Το μωρό, εξάλλου, αλλάζει συνεχώς κι έτσι αυτό που ισχύει τη μία εβδομάδα μπορεί να μην ισχύει τις επόμενες. Γι’ αυτό χρειάζεται να είστε ευέλικτη και συχνά προνοητική.

Πώς μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου να κοιμάται το βράδυ

Κατ’ αρχάς, οι γονείς θα πρέπει να αρχίσουν να ελέγχουν και να «διδάσκουν» στο παιδί καλές συνήθειες στον ύπνο μετά το πρώτο τρίμηνο. Τα μωρά σε αυτό το χρονικό διάστημα το οποίο ονομάζουμε και «Το 4ο Τρίμηνο» μαθαίνουν να προσαρμόζονται στο νέο τους περιβάλλον. Πέρα από την ανάγκη σίτισης, περιποίησης και φροντίδας έχουν μεγάλη ανάγκη την συχνή επαφή με τη μητέρα τους για να νιώσουν τη ζεστασιά της το χτύπο της καρδιάς της κάτι που προσωμοιώνει αυτό που βίωναν μέσα στη μήτρα. Ο δεσμός που χτίζεται μέσα από αυτή την επαφή είναι απαραίτητος για τη σωστή και υγιή εξέλιξη του νεογέννητου.

Αφού λοιπόν ειδικά τις πρώτες τουλάχιστον 5 με 6 εβδομάδες το μωρό σας θα διαμορφώνει τις ώρες ύπνου και σίτισης με βάση τα δικά του αναπτυξιακά ορόσημα εσείς πρέπει να οπλιστείτε με υπομονή.

Παρακάτω συγκεντρώσαμε κάποια βασικά πράγματα που μπορείτε και πρέπει να κάνετε για να βοηθήσετε το βιολογικό ρολόι του μωρού σας να συντονιστεί:

Διαμορφώστε κατάλληλο περιβάλλον για τον ύπνο: Ένας από τους βασικούς παράγοντες είναι το φως, ο θόρυβος και η θερμοκρασία του χώρου στην οποία κοιμάται το βρέφος σας. Ένα σκοτεινό δωμάτιο με λευκό θόρυβο που ακούγεται (φροντίστε το μηχάνημα που τον παράγει να μην είναι κοντά στο μωρό αλλά κάπου απέναντι από το δωμάτιο σε ένταση ίδια με αυτή του τρεχούμενου νερού της βρύσης) με κατάλληλο ντύσιμο για να μην ζεσταίνεται και ρυθμίστε τη θερμοκρασία του δωματίου.  Για το νεογέννητο, η σωστή θερμοκρασία είναι περίπου 22 με 25 βαθμούς (καλύτερα λίγο πιο δροσερό παρά πιο ζεστό περιβάλλον). Για μεγαλύτερα μωρά, μέχρι και 36 μηνών, θα πρέπει να είναι γύρω στους 20 βαθμούς Κελσίου. Επίσης, πρέπει να δώσετε σημασία στην υγρασία που έχει το δωμάτιο. Αυτή δεν θα πρέπει να ξεπερνάει το 40% με 60% καθώς υπάρχει κίνδυνος να αρρωστήσει ή να αποκτήσει προβλήματα με το αναπνευστικό.  Τα παραπάνω προσομοιώνουν το περιβάλλον της μήτρας και βοηθούν στο να έχει το μωρό σας καλύτερο ύπνο. Σε αυτές τις θερμοκρασίες το βρέφος χρειάζεται να φοράει ένα εσωτερικό φανελάκι, κάλτσες και ένα κουστουμάκι με μακρύ μανίκι. Πρέπει ακόμη να είναι σκεπασμένο με μια λεπτή κουβερτούλα και το κεφαλάκι του να είναι ξεσκέπαστο. Σε ψηλότερες ή χαμηλότερες θερμοκρασίες η ενδυμασία και τα σκεπάσματα πρέπει να μεταβάλλονται ανάλογα. Πρέπει να θυμάστε ότι ούτε η πολλή ζέστη αλλά ούτε και το κρύο είναι καλά για τα βρέφη. Ένα μωρό που κρυώνει θα έχει κρύες πατούσες και παλάμες. Ένα μωρό που ζεσταίνεται θα είναι ιδρωμένο και συνήθως το πρώτο μέρος του σώματος που ιδρώνει είναι ο αυχένας. Όσο πιο μικρό σε ηλικία και βάρος είναι ένα βρέφος, τόσο πιο πολύ επηρεάζεται από  ακραίες θερμοκρασίες και ιδιαίτερα από το κρύο. Εάν το καλοκαίρι θα χρησιμοποιήσετε κλιματισμό στο σπίτι ή το αυτοκίνητο καλό είναι ο κρύος αέρας να μην φυσάει απευθείας πάνω στο βρέφος, η θερμοκρασία να μην είναι πολύ χαμηλή και το βρέφος να είναι καλά ντυμένο.

Καθιερώστε μια ρουτίνα στον ύπνο του: Κατά την 5η με 6η εβδομάδα, χρονική περίοδο που παρουσιάζονται τα πρώτα κοινωνικά χαμόγελα του βρέφους και αρχίζει να αντιλαμβάνεται και να ξεχωρίζει τα πρόσωπα που βλέπει συχνά (μαμά, μπαμπάς, αδέρφια, γιαγιά, παππούς) είναι η καλύτερη περίοδος να αρχίσετε να δημιουργείται μια σταθερή ρουτίνα στον ύπνο του. Τα μωρά λειτουργούν πιο αποδοτικά και αναπτύσσονται καλύτερα όταν υπάρχει δομή σε αυτά που τους παρέχετε. Όταν γνωρίζουν τι να περιμένουν και πότε αισθάνονται μεγαλύτερη ασφάλεια και νιώθουν πως κάποιος εκεί έξω τα φροντίζει, τα αγαπάει και ανταποκρίνεται έγκαιρα στις ανάγκες τους. Η ρουτίνα που εσείς θα θέσετε θα αφορά τις δραστηριότητες πριν τον ύπνο του μωρού σας, σε καθημερινή βάση και μπορεί να περιλαμβάνει για παράδειγμα τα παρακάτω:

      • Ζεστό μπανάκι
      • Χαλαρωτικό Μασάζ
      • Ντύσιμο και άλλαγμα πάνας στο χώρο που κοιμάται με χαμηλό φωτισμό και ενεργό τον λευκό θόρυβο.
      • Θηλασμός ή μπιμπερό στην αγκαλιά σας παράλληλα με ένα γλυκό νανούρισμα από εσάς
      • Τοποθέτηση στην κούνια που θα κοιμηθεί. Εδώ μπορείτε να πειραματιστείτε. Μπορείτε να δοκιμάστε να το βάλετε για ύπνο στην κούνια ενώ έχει αρχίσει να νυστάζει αλλά δεν έχει αποκοιμηθεί ακόμα. Αν αρχίσει να γκρινιάζει περιμένετε λίγο να δείτε αν θα ηρεμήσει χωρίς να του μιλάτε. Αν αρχίσει να κλαίει σηκώστε το αγκαλιά και νανουρίστε το πάλι. Σε αυτό το διάστημα ίσως δεν είναι έτοιμο ακόμα να αυτονανουρίζετε για να κοιμηθεί μόνο του αλλά μην φοβάστε ότι θα κακομάθει.

Με τον καιρό, καθώς θα μεγαλώνει και ο εγκέφαλός του θα αναπτύσσεται, αυτή καθημερινή ρουτίνα θα το βοηθήσει να περάσει στο επόμενο αναπτυξιακό στάδιο. Να μάθει να αποκοιμιέται μόνο του μειώνοντας την ανάγκη για επαφή με εσάς κατά τη διάρκεια της νύχτας. Ένα μωρό που δεν κρυώνει, δεν πεινάει, δεν πονάει, είναι στεγνό, νιώθει ασφαλές και ξέρει πως αν σας χρειαστεί θα ανταποκριθείτε μπορεί να μάθει να αποκοιμιέται χωρίς τη δική σας βοήθεια, επαφή, φωνή ή ακόμη και παρουσία.

Βάλτε στο κρεβατάκι του ένα «μεταβατικό» αντικείμενο. Αυτό το αντικείμενο, π.χ. ένα πάνινο αρκουδάκι ή μια κουβερτούλα, λειτουργεί ως δικλείδα ασφαλείας και αποκτά κατευναστικές ιδιότητες. Σημαντικό είναι να κρατήσετε το αντικείμενο κοντά σας, ώστε να αποκτήσει την ιδιαίτερη μυρωδιά σας και έτσι η οσφρητική μνήμη του μωρού να το συνδέσει με την παρουσία σας. Τα μωρά έχουν ιδιαίτερα αναπτυγμένη την αίσθηση της όσφρησης και, όταν ξυπνάνε τρομαγμένα, ιδίως μέσα στη νύχτα, η μυρωδιά της μητέρας δίπλα τους μπορεί να είναι ιδιαίτερα καθησυχαστική και να τα βοηθήσει να κοιμηθούν ξανά.

Διαχωρισμός μέρας και νύχτας. Αν και τα μωρά τελικά θα μάθουν να κοιμούνται περισσότερες ώρες τη νύχτα, τα περισσότερα νεογέννητα μπερδεύουν τη νύχτα με τη μέρα. Για να βοηθήσετε το βρέφος να κάνει το διαχωρισμό, καθιερώστε από νωρίς ένα τελετουργικό που θα συνδέεται με το βραδινό ύπνο όπως αυτό που αναφέραμε παραπάνω. Προσοχή. Ενώ  Το βράδυ θα πρέπει να αφήνετε το φως σβηστό ή χαμηλωμένο και να μη μιλάτε στο μωρό, κατά τη διάρκεια της ημέρας θα πρέπει να κάνετε το αντίθετο. Αφήστε το φυσικό φως να μπαίνει στο δωμάτιο και επιτρέψτε θορύβους. Επίσης, όταν το μωρό είναι ξύπνιο κατά τη διάρκεια της ημέρας, καλό είναι να το απασχολείτε και να εντείνετε την αλληλεπίδραση μεταξύ σας μιλώντας και παίζοντας μαζί του. Τέλος, ο μεσημεριανός ύπνος χρειάζεται διαφορετική ρουτίνα. Και βέβαια θα πρέπει να έχει μικρότερη διάρκεια.

Τα νυχτερινά γεύματα να διαφέρουν από αυτά της ημέρας. Επιδιώξτε τα γεύματα στη διάρκεια της ημέρας να είναι πιο κοινωνικά. Να μιλάτε και να γελάτε στο μωράκι, ενώ το ταΐζετε. Αντίθετα, τα νυχτερινά γεύματα θα πρέπει να είναι ήρεμα και να ξεκινούν μόλις το μωρό αρχίζει να διαμαρτύρεται, όσο δηλαδή είναι ακόμα μισοκοιμισμένο και πριν ξυπνήσει εντελώς.

Αναγνώριση των σημαδιών ότι νυστάζει και θέλει να κοιμηθεί και ότι σε λίγο θα ξυπνήσει για να φάει. Αυτό είναι πολύ βασικό και ο στόχος σας πρέπει να είναι να το ετοιμάσετε για ύπνο πριν κουραστεί πολύ και αρχίσει να κλαίει. Εάν περάσει η ώρα του ύπνου και το μωρό κουραστεί θα είναι δύσκολο να το κοιμίσετε. Από τη γέννηση τους μέχρι τον 4ο μήνα ένα μωρό δεν μπορεί να παραμείνει ξύπνιο για περισσότερο από 2 ώρες περίπου. Όσο πιο μικρό είναι τόσο πιο εύκολα κουράζεται. Κατά την 4η περίπου εβδομάδα θα μένει ξύπνιο για μια ώρα και στη συνέχει θα αρχίσει να δείχνει σημάδια κούρασης.

Πώς θα καταλάβετε ότι το μωρό σας νυστάζει

Τα μωρά τους πρώτους μήνες εκφράζονται μέσα από κινήσεις σώματος και προσώπου. Υπάρχουν όμως μερικά σημάδια από τα οποία καταλαβαίνουμε εάν το μωρό μας νυστάζει ή είναι κουρασμένο:

• Κοιτάζει ανέκφραστα το κενό
• Κλαψουρίζει και κλαίει με το παραμικρό
• Χασμουριέται και τεντώνεται συνέχεια
• Χάνει το ενδιαφέρον για παιχνίδια ή ανθρώπους
• Είναι ήσυχο και ακίνητο
• Τρίβει τα μάτια ή τραβά τα αφτιά του
• Αποστρέφει το κεφάλι του από κινούμενα αντικείμενα ή ανθρώπους, συχνά για να το κρύψει στο στήθος σας

Πώς θα καταλάβετε ότι το βρέφος πεινάει

Διαβάστε το φυλλάδιο :Οδηγός για νέες μαμάδες: Σημάδια ότι το βρέφος πεινάει

*Με τη συνεργασία της Επιστημονικής Ομάδας του mommyandthecity.gr

Επιμέλεια: Εύα Ακριβοπούλου

* Το παρόν αποτελεί πρωτότυπο άρθρο και απαγορεύεται η αντιγραφή, επικόλληση και αναδημοσίευση του με οποιονδήποτε τρόπο ή τεχνική μέθοδο χωρίς την πρότερη ρητή έγκριση του mommyandthecity.gr και του συγγραφέα/αρθρογράφου και δημιουργού του.

Διαβάστε επίσης:

Λατρεμένο μου Μωρό… Τα 32 λεπτά δεν είναι ύπνος!

Οι 10 κυριότεροι λόγοι που κλαίει το μωρό σας

 6 ψέματα και 8 αλήθειες για τη σωστή ανάπτυξη του μωρού σας

Δείτε Επίσης

βιβλιαριο υγ παιδιου

Τα ΣΥΝ και τα ΠΛΗΝ του νέου Βιβλιαρίου υγείας παιδιού

Το νέο βιβλιάριο υγείας παιδιού που ετοιμάστηκε το 2016 από το Ινστιτούτο Υγείας Παιδιού είναι …

error: