Αρχική / Must See / «Το σώμα μου ανήκει μόνο σε εμένα»: Οι 6 κύκλοι των σχέσεων που κάθε παιδί πρέπει να γνωρίζει

«Το σώμα μου ανήκει μόνο σε εμένα»: Οι 6 κύκλοι των σχέσεων που κάθε παιδί πρέπει να γνωρίζει

%cf%84%ce%bf-%cf%83%cf%8e%ce%bc%ce%b1-%ce%bc%ce%bf%cf%85-%ce%bc%ce%bf%cf%85-%ce%b1%ce%bd%ce%ae%ce%ba%ce%b5%ce%b9

«Το σώμα του παιδιού μου δεν μου ανήκει». Το να πιέζουμε τα παιδιά να αγγίζουν άλλους ανθρώπους χωρίς να το θέλουν, τα αφήνει εκτεθειμένα σε κινδύνους σεξουαλικής κακοποίησης. Μάλιστα οι έρευνες υποδεικνύουν ότι πολύ συχνά οι παιδόφιλοι είναι άτομα γνωστά και οικεία στο παιδί».

Κάθε παιδί έχει δικαίωμα στον προσωπικό του χώρο. Κάθε παιδί έχει δικαίωμα να αποφασίσει ποιον θα αφήσει να περάσει σε αυτόν τον χώρο, για να έρθει κοντά του. Κάθε παιδί πρέπει να γνωρίζει ποια είναι τα όρια αλλά και οι κίνδυνοι μιας τέτοιας εγγύτητας και ποιες ενέργειες είναι λάθος ή σωστές. Η απόφαση το ποιοι άνθρωποι και με ποιο τρόπο το πλησιάζουν πρέπει να βασίζεται στις σχέσεις σεβασμού, εμπιστοσύνης και τρυφερότητας, που αναπτύσσει με τα άτομα που συναναστρέφεται είτε αυτά ανήκουν στο κοντινό του περιβάλλον είτε σε ένα ευρύτερο. Κάθε παιδί πρέπει να μάθει πως «Το σώμα του ανήκει σε αυτό».

Έχουμε πει κατά καιρούς πως δεν πρέπει να αναγκάζουμε ένα παιδί να αγκαλιάζει, να φιλά και γενικά να πιέζεται να εκδηλώσει διαχυτικότητα απέναντι σε άλλα άτομα, όποια και αν είναι αυτά, αν το ίδιο δεν το επιθυμεί και δεν αισθάνεται άνετα. Μια τέτοια πίεση δίνει στο παιδί λάθος μηνύματα:

  • Του διδάσκει έμμεσα πως δεν έχει τον έλεγχο του σώματός του και των συναισθημάτων του,
  • Καταλύει τον προσωπικό του χώρο που είναι ιερός για κάθε άνθρωπο
  • Το αφήνει εκτεθειμένο σε κινδύνους ψυχολογικής και σωματικής κακοποίησης.
  • Διδάσκει στο παιδί πως οποιοσδήποτε έχει το δικαίωμα να το ακουμπά όποτε και όπου θέλει
  • Καλλιεργεί τη δυσπιστία απέναντι στα δικά του ένστικτα για το περιβάλλον και την ασφάλεια του,
  • Μαθαίνει στο παιδί πως μόνο μέσω της φυσικής επαφής εκδηλώνεται η αγάπη και η εκτίμηση
  • Η έλλειψη σεβασμού προς τα σωματικά και συναισθηματικά του όρια, επηρεάζει αρνητικά την αυτοεκτίμηση του, εμποδίζοντάς το να γίνει ένα συγκροτημένος ενήλικας
  • Το παιδί με τον καιρό αδυνατεί να θέσει όρια και σε άλλους τομείς της ζωής του, αφού το βασικότερο από όλα έχει καταλυθεί από την παιδική του ηλικία.

Το σώμα μας και ο προσωπικός μας χώρος μας ανήκει και αυτό είναι κάτι που πρέπει να διδασκόμαστε από την παιδική μας ηλικία.

Κι ενώ οι γονείς δυσκολεύονται πολλές φορές να βρουν τον κατάλληλο τρόπο να διδάξουν στο παιδί τους πως να προστατέψει αυτόν τον χώρο, τα τελευταία χρόνια, στα περισσότερα σχολεία της Ευρώπης, κυκλοφορεί ένα εντυπωσιακό διάγραμμα, που διδάσκει στα παιδιά ακριβώς αυτό. Τι είναι ο προσωπικός μας χώρος, πως να τον προστατέψουμε και που εντάσσονται οι άνθρωποι που γνωρίζουμε μέσα σε αυτόν. Το Διάγραμμα έχει το όνομα «Οι 6 κύκλοι των σχέσεων» και θα δείτε παρακάτω γιατί.

Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων δίνεται στα παιδιά ένα απλό διάγραμμα που αποτελείται από 6 κύκλους ο ένας μέσα στον άλλο και ένα επεξηγηματικό κείμενο για τους γονείς. Τα παιδιά πρέπει να ζωγραφίσουν με διαφορετικό χρώμα κάθε κύκλο καθώς οι δάσκαλοι αναφέρουν τις διάφορες περιπτώσεις που μπορεί να συναντήσουν στην καθημερινότητά τους.

Το διάγραμμα αυτό αφορά παιδιά ηλικίας 5 έως 10 ετών και έχει ως σκοπό να βοηθήσει στην αποτροπή σεξουαλικής, σωματικής και ψυχολογικής κακοποίησης, απλά δίνοντας στο παιδί όσες πληροφορίες χρειάζεται για να αναγνωρίζει πότε κάτι είναι λάθος.

%ce%bf%ce%b9-%ce%ba%cf%8d%ce%ba%ce%bb%ce%bf%ce%b9-%cf%84%cf%89%ce%bd-%cf%83%cf%87%ce%ad%cf%83%ce%b5%cf%89%ce%bd-%cf%80%ce%bf%cf%85-%ce%ba%ce%ac%ce%b8%ce%b5-%cf%80%ce%b1%ce%b9%ce%b4%ce%af-%cf%80%cf%81

Ο Εαυτός μου, ο προσωπικός μου χώρος

Στην καρδιά αυτού του διαγράμματος βρίσκεται ο μοβ κύκλος. Αυτός ο κύκλος αντιπροσωπεύει τον εαυτό σου. Το σώμα σου δεν είναι ιδιοκτησία κανενός αλλά ανήκει μόνο σε εσένα. Μόνο εσύ αποφασίζεις ποιοι μπορούν να έρθουν κοντά σου, ποιοι μπορούν να σε αγγίξουν και με ποιο τρόπο. Κανένας απολύτως δεν έχει το δικαίωμα να σε αγγίξει χωρίς την έγκρισή σου. Και δεν έχει απολύτως καμιά σημασία σε ποιον από τους «κύκλους σχέσεων» ανήκει αυτό το πρόσωπο, ειδικά όσον αφορά την προστασία του προσωπικού χώρου και του σώματος κατά την παιδική ηλικία. Είτε είναι η γιαγιά, ο παππούς, ο θείος, η θεία, που σου ζητούν μια αγκαλιά, ένα φιλί στο μάγουλο ή σε παροτρύνουν να κάτσεις στην αγκαλιά τους αλλά εσύ δεν το επιθυμείς, δεν πρέπει να διστάσεις να τους το πεις. Δεν πρέπει να διστάσεις να πεις, «Όχι, δεν θέλω και σταμάτα να το κάνεις αυτό».

Η οικογένειά μου

Αυτός ο κύκλος αντιπροσωπεύει την οικογένειά μας και τα αγαπημένα μας πρόσωπα. Σεβασμός, εμπιστοσύνη και τρυφερότητα είναι οι παράγοντες που καθορίζουν σε ποιον ή ποιους θα επιτρέψουμε να εισχωρήσουν σ’ αυτόν τον κύκλο. Ακόμα όμως και τα πιο κοντινά και αγαπημένα μας πρόσωπα πρέπει να γνωρίζουν και να σέβονται τα προσωπικά μας όρια. Ο χώρος στον οποίο μπαίνουν δεν τους ανήκει. Ανήκει σε εμάς. Απλά έχουν κερδίσει την είσοδο σε αυτόν μέσα από τους υγιής συναισθηματικούς δεσμούς που αναπτύχθηκαν ανάμεσά μας. Το ίδιο εύκολα όμως μπορεί να βγουν από αυτόν, όταν ο σεβασμός ή η εμπιστοσύνη χαθεί. Αντίστοιχα, κάθε παιδί πρέπει να διδαχθεί να σέβεται τον προσωπικό χώρο και την ιδιωτικότητα των άλλων, ακόμα κι αν αυτός είναι η μαμά, ο μπαμπάς, ή τα αδέρφια του.

Οι φίλοι μου

Αυτός ο κύκλος αποτελείται από ανθρώπους που ανήκουν στις λεγόμενες «μακρινές αγκαλιές». Περιλαμβάνει τους φίλους μας και εκείνους που μας αρέσει να επικοινωνούμε συχνά. Η φιλία είναι πολύ σημαντική και περιλαμβάνει ομαδικά παιχνίδια, συζητήσεις, διασκέδαση και φιλικές αγκαλιές. Η φιλία βασίζεται πάντα στην αμοιβαία εμπιστοσύνη και το σεβασμό. Είναι φυσικό λοιπόν πως όλες οι εκφάνσεις τις, όπως οι αγκαλιές, πρέπει να βασίζονται σε αμοιβαία συναίνεση. Αυτό είναι σημαντικό στις σχέσεις των παιδιών με τους συνομήλικούς τους αλλά και τα μεγαλύτερα άτομα. Ένα παιδί πρέπει να γνωρίζει πως δεν έχουν όλοι οι συνομήλικοί του, συμμαθητές και γνωστοί από άλλες εξωσχολικές δραστηριότητες, το δικαίωμα να συμπεριφέρονται σαν να είναι φίλοι του, όταν δεν είναι πραγματικά, όταν αυτό δεν είναι μια αμοιβαία επιλογή. Επίσης, οι γονείς πρέπει να εξηγούν στο παιδί τους ποια είναι εκείνα τα κριτήρια που καθορίζουν τη φιλία και πως πρέπει να συμπεριφέρεται κάποιος απέναντι στους φίλους του.

Οι γνωστοί

Ο κίτρινος κύκλος αντιπροσωπεύει τυχαίες γνωριμίες μέσα από τις συναναστροφές μας οι οποίες μπορεί να είναι περαστικές και δεν παίζουν σημαντικό ρόλο στη ζωή μας. Για ένα παιδί μπορεί να είναι παιδιά που γνωρίζει στο σχολικό λεωφορείο, σε κάποιο πάρτι, στη γειτονία, μέσα από τις αθλητικές δραστηρίοτητες και τα χόμπι του αλλά και γνωστούς της μαμάς και του μπαμπάς. Οι γονείς πρέπει να μάθουν στο παιδί τους διαφορετικούς τύπους γνωριμιών, τις κοινωνικές συναναστροφές και τους κανόνες ασφαλείας γύρω από αυτές. Κάθε παιδί πρέπει να γνωρίζει τη διαφορά ανάμεσα στους κοντινούς φίλους και τους ανθρώπους που απλά ανταλλάσσει ένα γεια και μερικές ευγενικές λέξεις. Πρέπει επίσης να γνωρίζει και να αντιλαμβάνεται τις αποστάσεις ή την εγγύτητα που κάθε πλευρά οφείλει να διατηρεί, σε αυτές τις συναναστροφές.

Επαγγελματίες βοηθοί και δάσκαλοι

Οι δάσκαλοι, οι νηπιαγωγοί, οι καθηγητές, οι πυροσβέστες, οι αστυνομικοί, οι νοσοκόμες, οι γιατροί, οι δάσκαλοι στις αθλητικές δραστηριότητες και χόμπι είναι άνθρωποι που μπορούν να μας βοηθήσουν αν έχουμε ανάγκη και άρα μπορούμε να απευθυνθούμε σε αυτούς όταν υπάρχει ανάγκη αλλά δεν είναι φίλοι μας. Ο βαθμός εμπιστοσύνης είναι περιορισμένος και αν το παιδί αισθανθεί πως κάτι δεν πάει καλά δεν πρέπει να διστάσει να το πει στη μαμά και το μπαμπά. Οι γονείς οφείλουν να διδάξουν στο παιδί πως να αναγνωρίζει τις παραπάνω κατηγορίες επαγγελματιών από τις στολές και τα σήματα που φορούν ή τις ειδικές ταυτότητες που έχουν μαζί τους. Επίσης πρέπει να διδάξουν στο παιδί τους τα σενάρια επιγόνων καταστάσεων και πως πρέπει να ανταποκριθεί το παιδί, που να αναζητήσει βοήθεια, τι τηλέφωνα να καλέσει και πως να προστατέψει τον εαυτό του σε περίπτωση κινδύνου.

Οι άγνωστοι

Όσα πρέπει να γνωρίζουν τα παιδιά σας για τους αγνώστους-ξένους:

Δεν γνωρίζουμε αυτούς τους ανθρώπους (ακόμα και αν αυτοί ισχυριστούν πως μας γνωρίζουν, πως γνωρίζουν τη μαμά και το μπαμπά, δεν έχει σημασία, εμείς δεν τους γνωρίζουμε). Δεν είναι όλοι οι ξένοι-άγνωστοι επικίνδυνοι, αλλά επειδή είναι ξένοι-άγνωστοι, δεν μπορούμε να γνωρίζουμε αν είναι καλοί ή κακοί άνθρωποι. Δεν μιλάμε σε ξένους-αγνώστους και δεν τους δίνουμε πληροφορίες για τον εαυτό μας και την οικογένειά μας. Δεν εμπιστευόμαστε τους ξένους-αγνώστους. Δεν απαντάμε σε ερωτήσεις αγνώστων. Δεν πρέπει ποτέ μα ποτέ να ακολουθήσουμε έναν άγνωστο σε οποιοδήποτε μέρος ή να μπούμε στο αυτοκίνητό τους. Δεν παίρνουμε γλυκά από αγνώστους. Ποτέ μα ποτέ δεν πρέπει να βοηθήσουμε έναν άγνωστο να ψάξει να βρει το αγαπημένο του ζωάκι (σκυλάκι) που χάθηκε. Οι ενήλικες-μεγάλοι δεν πρέπει να ζητάνε βοήθεια από αυτούς που είναι πιο μικροί και πιο αδύναμοι από αυτούς. Το πιθανότερο είναι πως αυτοί θέλουν το κακό μας και έχουν πονηρό σκοπό.

Επιμέλεια: Εύα Ακριβοπούλου

* Το παρόν αποτελεί πρωτότυπο άρθρο και απαγορεύεται η αντιγραφή, επικόλληση και αναδημοσίευση του με οποιονδήποτε τρόπο ή τεχνική μέθοδο χωρίς την πρότερη ρητή έγκριση του mommyandthecity.gr και του συγγραφέα/αρθρογράφου και δημιουργού του.

6 λάθη που κάνουν οι γονείς και βάζουν το μωρό τους σε κίνδυνο

Νέο βίντεο κατά της παιδικής σεξουαλικής κακοποίησης: «Πες το σε κάποιον που εμπιστεύεσαι»

Μάθε στο παιδί σου τον κανόνα των εσωρούχων: «Η Κίκο και το χέρι»

Δείτε Επίσης

πείραμα

Θα σταματούσατε αν βλέπατε αυτό το μικρό παιδί μόνο στο δρόμο; [Πείραμα της Unicef]

Πως αντιδρά αλήθεια ο κόσμος όταν βλέπει ένα μικρό παιδί μόνο του στο δρόμο; Αν …

error: