Αρχική / Μητρότητα / Εγκυμοσύνη / Γιατί πρέπει η λήψη φυλλικού οξέος να ξεκινά πριν από τη σύλληψη και ποια είναι η σωστή δοσολογία;

Γιατί πρέπει η λήψη φυλλικού οξέος να ξεκινά πριν από τη σύλληψη και ποια είναι η σωστή δοσολογία;

φυλλικο οξύ στην κύηση

Μελέτες  έχουν δείξει τα ευεργετικά οφέλη της λήψης συμπληρώματος φυλλικού οξέος πριν τη σύλληψη και κατά το πρώτο τρίμηνο της κύησης  στη μείωση των δυσπλασιών νωτιαίου σωλήνα (π.χ. δισχιδής ράχη).  Δεδομένου λοιπόν του μεγάλου ενδιαφέροντος μεταξύ των γυναικών που προσπαθούν να τεκνοποιήσουν όσο αφορά το ζήτημα του φυλλικού οξέος και κυρίως της δοσολογίας του, αξίζει να παραθέσουμε μερικά σημαντικά στοιχεία.

Δες ακόμα:

Εγκυμοσύνη: Αύξηση βάρους και ελάχιστη ημερήσια κατανάλωση ανά ομάδα τροφίμων [Πίνακες]

Πώς επηρεάζουν τα παραπανίσια κιλά της μητέρας το νεογέννητο μωρό;

Εγκυμοσύνη: Που οφείλεται η υπολειπόμενη ενδομήτρια ανάπτυξη του εμβρύου;

Θρομβοφιλία και εγκυμοσύνη. «Δεν πρέπει να μας φοβίζει»

Πώς συνδέεται η ανεπάρκεια Βιταμίνης D στην εγκυμοσύνη με τον Αυτισμό

30η εβδομάδα κύησης: Γιατί το μωρό μου κλωτσάει κάθε φορά που ξαπλώνω;

10 Σούπερ τροφές κατά τη διάρκεια της κύησης και ένας αναλυτικός οδηγός για το βάρος σας

Το φολικό οξύ (Folate) γνωστό και ως βιταμίνη Β9 είναι ένας γενικός όρος για μια ομάδα υδατοδιαλυτών βιταμινών του συμπλέγματος Β, το οποίο βρίσκεται στα φυλλώδη λαχανικά εξού και το όνομά του «folate» από τον λατινικό όρο «Folium» που σημαίνει φύλλο. Tο φυλλικό οξύ (folic acid) είναι η συνθετική βιταμίνη που υπάρχει συνήθως στα συμπληρώματα διατροφής και στα εμπλουτισμένα τρόφιμα.

Ο ρόλος του φολικού οξέος είναι ιδιαίτερα σημαντικός, καθώς χρειάζεται για τη διαίρεση και δημιουργία νέων κυττάρων αλλά και για τη σύνθεση του DNA και του RNA.  Επίσης έχει αποδειχτεί ότι μειώνει τον κίνδυνο γεννητικών ανωμαλιών της σπονδυλικής στήλης, του εγκεφάλου, και του νευρικού σωλήνα, όπως η δισχιδής ράχη (συμβαίνει όταν το προστατευτικό κάλυμμα που αναπτύσσεται γύρω από το νωτιαίο μυελό ενός αγέννητου μωρού δεν κλείνει σωστά κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε μόνιμη βλάβη των νεύρων). Πολλά από αυτά τα προβλήματα προκύπτουν πριν ακόμα η γυναίκα συνειδητοποιήσει ότι είναι έγκυος γι αυτό είναι απαραίτητη η λήψη φυλλικού οξέως πριν ακόμα αποφασίσει να μείνει έγκυος.

*Γράφει η Χριστίνα Π. Βάντζου, Μαιευτήρας – Χειρουργός Γυναικολόγος

Η αμερικανική Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων (Food and Drug Administration,FDA) υπολογίζει ότι καθημερινά λαμβάνουμε 200 μg φυλλικού οξέος από τις τροφές, ενώ η συνιστώμενη δοσολογία είναι 400 μg για τους ενήλικες και 600 μg για τις έγκυες.

Επομένως η εγκυμονούσα θα πρέπει να λαμβάνει καθημερινά 400 μg επιπλέον φυλλικού οξέος από συμπληρώματα. Στην αγορά κυκλοφορούν σκευάσματα που περιέχουν αυτή ακριβώς την ποσότητα ανά χάπι άλλα και σκευάσματα με δοσολογία 5 mg ανά χάπι.

Εδώ πρέπει να διευκρινίσουμε τη διαφορά μεταξύ του  mg και του μg. Το mg(χιλιοστογραμμάριο) είναι το ένα χιλιοστό του γραμμαρίου, ενώ το μg (μικρογραμμάριο) είναι το ένα εκατομμυριοστό του γραμμαρίου. Δηλαδή 1 mg είναι 1.000 μg. Άρα, το χαπάκι των 5 mg περιέχει 5.000 μg.

Γιατί είναι σημαντικό να ξεκινά η λήψη του φυλλικού οξέος πριν από τη σύλληψη;

  • Σε γυναίκες που έχουν ήδη ένα παιδί με δυσπλασία νωτιαίου σωλήνα (π.χ. δισχιδής ράχη), η λήψη καθημερινά 4 mg φυλλικού οξέος πριν τη σύλληψη και κατά το πρώτο τρίμηνο της κύησης, μειώνει τις πιθανότητες γέννησης παιδιού με βλάβη στο νωτιαίο σωλήνα κατά 70%.
  • Σε γυναίκες χωρίς προηγούμενο ιστορικό, η λήψη 400 μg φυλλικού από συμπληρώματα μειώνει τις πιθανότητες γέννησης παιδιού με βλάβη στο νωτιαίο σωλήνα κατά 50%. Τα ευεργετικά οφέλη του φυλλικού οξέος φαίνεται να υπάρχουν με τη λήψη του πριν τη σύλληψη και κατά το πρώτο τρίμηνο της κύησης. Επειδή, όμως, η πλειοψηφία των κυήσεων είναι απρογραμμάτιστες, η Δημόσια υπηρεσία υγείας διαφόρων χωρών προτείνει την καθημερινή λήψη 400 μg από όλες τις γυναίκες σε αναπαραγωγική ηλικία.

Συμπερασματικά, το φυλλικό οξύ πρέπει να λαμβάνεται καθημερινά από τις γυναίκες που πρόκειται στο άμεσο μέλλον να τεκνοποιήσουν.

Ποια είναι η σωστή δοσολογία;

  • Σε γυναίκες χωρίς προηγούμενο ιστορικό: η ελάχιστη δοσολογία είναι 400 μg (0,4mg).
  • Σε γυναίκες με ιστορικό κύησης με δυσπλασία νωτιαίου σωλήνα: η δοσολογία είναι 4 mg. Το συχνότερα χρησιμοποιούμενο σκεύασμα με δόση 5 mg καλύπτει όλες τις περιπτώσεις, ενώ δεν έχει αποδειχθεί ότι η μεγαλύτερη δοσολογία (σε σχέση με την απαιτούμενη) προκαλεί κάποιο πρόβλημα στη μαμά ή το μωρό, εκτός από την πιθανότητα να αποκρύβουν τα αιματολογικά συμπτώματα της τυχόν ανεπάρκειας της βιταμίνης Β12 (μορφή αναιμίας). Η σπάνια αυτή περίπτωση αποκλείεται με την πραγματοποίηση αιματολογικής εξέτασης για τη βιταμίνη Β12 πριν την έναρξη λήψης του φυλλικού οξέος. Φυσικά την τελική επιλογή του σκευάσματος την κάνει ο γιατρός σας.

Αυξάνει η λήψη του φυλλικού οξέως την πιθανότητα σύλληψης;

Συχνά η σύσταση να λαμβάνεται το φυλλικό οξύ ήδη πριν από τη σύλληψη σχετίζεται λανθασμένα με την αύξηση της πιθανότητας σύλληψης. Κάτι τέτοιο όμως δεν έχει αποδειχθεί. Η λήψη του πριν από τη σύλληψη είναι απαραίτητη γιατί, σύμφωνα με μελέτες, μόνο έτσι αναπτύσσει πλήρως την ευεργετική δράση του, που θα ωφελήσει μελλοντικά το έμβρυο, όταν αυτό συλληφθεί. Παρόλα αυτά όμως έρευνες έχουν δείξει πως οι άνδρες που σκοπεύουν να τεκνοποιήσουν θα πρέπει να αυξήσουν την ημερήσια πρόσληψη φολικού οξέος διότι αυτό μειώνει τη συχνότητα των χρωμοσωμικών ανωμαλιών στο σπέρμα. Άλλα ευεργετικά οφέλη της λήψης φυλλικού οξέος είναι η ενίσχυση του ανδρικού σπέρματος σε ταχύτητα, πυκνότητα, κινητικότητα, συγκέντρωση και αριθμό. Άρα κανείς μπορεί να συμπεράνει πως η πρόσληψη βοηθά την υγιή σύλληψη.

Τροφές πλούσιες σε φολικό οξύ

Το φολικό οξύ περιέχεται τόσο σε φυτικές όσο και σε ζωικές τροφές όπως:

  • Μοσχαρίσιο συκώτι
  • Σπανάκι, λάχανο, μαρούλι, μπρόκολο, σπαράγγια, αβοκάντο, παντζάρια
  • Δημητριακά ολικής αλέσεως,
  • Μαυρομάτικα φασόλια, φακές, ρεβίθια, μπιζέλια, αρακά, μπάμιες, καρότα
  • εσπεριδοειδή, πεπόνια, μπανάνες, φράουλες
  • Αυγά
  • Ντοματοχυμός,
  • Φιστίκια, καρύδια, ηλιόσποροι,
  • μαγιά μπύρας (2.500 μg ανά 100 γραμμάρια)

* Το παρόν αποτελεί πρωτότυπο άρθρο και απαγορεύεται η αντιγραφή, επικόλληση και αναδημοσίευση του με οποιονδήποτε τρόπο ή τεχνική μέθοδο χωρίς την πρότερη ρητή έγκριση του mommyandthecity.gr και του συγγραφέα/αρθρογράφου και δημιουργού του.

Δείτε Επίσης

πλακούντας

Πλακούντας: Ένας εκπληκτικός μηχανισμός και ο καθοριστικός του ρόλος στην ανάπτυξη του εμβρύου

Ο ρόλος του πλακούντα είναι καθοριστικός για την ανάπτυξη του εμβρύου. Είναι ένας εκπληκτικός μηχανισμός, …

error: